معرفی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد لاهیجان و پارک علم و فناوری گیلان

نوشته شده توسط کیومرث شیدایی شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۸ ساعت ۱۴:۲۶ - گروه خبری فرهنگی - مکان : گیلان لاهیجان

معرفی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد لاهیجان و پارک علم و فناوری گیلان

معرفی مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد لاهیجان و پارک علم و فناوری گیلان

به گزارش خبرنگارسبز پایگاه خبری ایرانیان سبز لاهیجان، آیین تکریم و معارفه مدیران قدیم و جدید مرکز رشد واحد‌های فناور مشترک دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان و پارک علم و فناوری استان گیلان با حضور مجید عاشوری رئیس واحد لاهیجان برگزار و هادی ارشاد لنگرودی به‌عنوان مدیر جدید مرکز معرفی و از تلاش‌های مجتبی سلیمانی تجلیل شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این آیین اظهار کرد: دانشگاه‌ها از بدو تأسیس در گذشته تا روزگار ما به نسل‌های مختلف تقسیم شده، به‌طوری که دانشگاه‌های نسل اول با هدف آموزش، متخصص تربیت می‌کردند و تلاش داشتند «آموزش‌های کاربردی» را در ردیف مأموریت اصلی خود قرار دهند.

دکتر عاشوری یادآور شد: نسل دوم دانشگاه‌ها ضمن حفظ اهمیت آموزش بر ضرورت پژوهش تأکید داشتند و خروجی آنان متخصصان و دانشمندان بودند.

دکتر عاشوری متذکر شد: نسل سوم که تقریباً در سال ۲۰۰۰ میلادی ظهور کرد با هدف آموزش، پژوهش و به‌کارگیری دانایی و ایجاد ارزش افزوده و مبتنی بر علوم میان‌رشته‌ای راه‌اندازی شد و دانشگاه‌های نسل چهارم علاوه بر پرورش متخصص و دانشمند در پی تربیت کارآفرینان نیز هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با اشاره به وجود توسعه دانشگاه‌های نسل جدید و عملکرد مطلوب آنان، اما همچنان انتظارات جامعه از کارکرد دانشگاه رو به افزایش است و جامعه انتظار دارد که یک دانشگاه آموزش‌دهنده، پژوهشگر و کارآفرین بتواند اثرات خود را با رویکرد ارتقای سطح اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زندگی منابع انسانی، منابع زیست محیطی، ارتقای سطح زندگی، رشد فرهنگ و ... نشان دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان عنوان کرد: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در کنار پرداختن به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به اقداماتی چون خلّاقیت و نوآوری، تشخیص و ایجاد فرصت، توسعه فرهنگ کار تیمی، تلاش در راستای کسب استقلال مالی و ... بپردازد و این دانشگاه‌ها با تعامل و همکاری با صنعت به ایجاد کسب و کار‌های نو، تجاری‌سازی دانش و توسعه اقتصادی ملی و محلی اهتمام می‌ورزند.

دکتر عاشوری  تأکید کرد: امکان تحول در دانشگاه و تبدیل آن به دانشگاه کارآفرین تا حد زیادی ممکن است؛ چراکه روز به روز منابع دولتی تخصیص یافته به دانشگاه‌ها کاهش می‌یابد یا هزینه‌ها آنقدر بالا رفته که بیشتر منابع مالی صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه می‌شود، در نتیجه فرآیند توسعه و بالندگی دانشگاه در صورتی ادامه می‌یابد که وارد حوزه کارآفرینی شود.

 

دکتر عاشوری متذکر شد: به همین سبب بسیاری از مراکز آموزش عالی پیش رو به این نتیجه رسیده‌اند که باید به این سمت حرکت کنند و در این راستا هدایت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به سمت راه‌اندازی مؤسسات خصوصی دانش‌بنیان و حمایت از آنها از طریق پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اهداف مراکز رشد فناور تشریح کرد: مراکز رشد فناورغالباً چند هدف را دنبال می‌کنند که مهم‌ترین آنها عبارتند از بسترسازی برای پیاده‌سازی و تجاری کردن ایده‌های نو مبنی بر دانش توسط صاحبان ایده، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلّاقیت نیرو‌های پژوهشگر جوان، ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد واحد‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان و فناور فعال در زمینه‌های فناوری، کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی مبتنی بر دانش و فناوری، بسترسازی در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی برای جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی در راستای توسعه فناوری‌های پیشرفته، تولید و توسعه محصولات و فرآیند‌های فناوری قابل عرضه به بازار، کمک به رشد و توسعه ملی و منطقه‌ای، ایجاد فضای مناسب برای تجاری کردن دستاورد‌های تحقیقاتی فناورانه و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک و تخصصی با امکان رقابت در بازار‌های داخلی و جهانی از جمله این اهداف است.

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری استان گیلان هم توضیح داد: مراکز رشد یکی از بخش‌های مهم پارک علم و فناوری است که موجب حرکت اصلی پارک به سمت تعالی می‌شود و شرکت‌ها با هدایت مراکز رشد به مرحله تجاری‌سازی می‌رسند و موجب ایجاد تنوع می‌‌شوند.

بهاره پورمرادی یادآور شد: از برکات مراکز رشد این است که منجر به تولید‌های انبوه می‌شود و در عین حال پارک هیچ دخل و تصرفی در درآمدزایی شرکت‌ها ندارد و با مشاوره، ریسک شرکت‌ها را به حداقل‌ می‌رساند و کمک می‌کند تا ورود شرکت‌ها به بازار آسان شود.

وی عنوان کرد: مرکز رشد پارک علم و فناوری استان گیلان باید تعاملی گسترده با سازمان‌های اجرایی استان داشته باشند و در راستای حل مسئله حرکت کنند و ایده‌های محوری پیشنهاد دهند و مشکلات را به سمت رفع شدن هدایت کنند.

مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری استان گیلان مطرح کرد: از مزایای مراکز رشد و پارک این است که با مراکز دانشگاهی تفاهم‌نامه امضا کردند.

پورمرادی افزود: از مزایای دیگر می‌توان از اعطای تسهیلات به تیم‌های ایده‌پرداز یاد کرد و به همان نسبت از شرکت‌های پذیرفته شده حمایت مالی، امکان شرکت در نمایشگاه‌ها را برایشان مهیا و کارگاه‌های آموزشی رایگان برای شرکت‌ها برنامه‌ریزی می‌‌کنیم تا به برندینگ و بازاریابی شرکت خود بپردازند و و می‌کوشیم تا برخورد با مسائل و مشکلات آنان را به حداقل برسانیم و نبود مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ظرفیت لازم را دارد که به بهترین مرکز رشد استان تبدیل شود.

وی تأکید کرد: مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان سال ۱۳۹۳ با مجوز سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با عقد تفاهم‌نامه با پارک علم و فناوری گیلان موفق به اخذ مجوز رسمی مرکز رشد مشترک ازمعاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، نحقیقات و فناوری شد.

تصاویر خبر
برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام