دکتر مجید عاشوری: مهندسی کشاورزی؛ رشته‌ای جذاب و کاربردی

نوشته شده توسط خبر نگار سبز سه شنبه ۱۴۰۱/۶/۸ ساعت ۲۱:۳۲ - گروه خبری علمی - مکان : گیلان لاهیجان

دکتر مجید عاشوری: مهندسی کشاورزی؛ رشته‌ای جذاب و کاربردی

در گفتگو با خبر نگار پایگاه خبری ایرانیان سبز دکتر مجید عاشوری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان  گفت:


رشته " زراعت و اصلاح نباتات " یکی از بنیادی ترین رشته های احیای صنعت کشاورزی می باشد. و یکی  از اهداف مهم رشته این رشته تحصیلی، تربیت و آماده سازی  دانشجویانی است که بتوانند در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی و افزایش بهره‌وری، طرح‌ها و ایده‌های مناسبی ارائه کنند.

مجید عاشوری عضو هیئت علمی گروه زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به‌تازگی با حکم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ارتقای علمی به مرتبه دانشیاری شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با مرتبه دانشیار پایه ۲۷ و مدرک دکتری تخصصی زراعت، سوابقی ازجمله رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش، عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، مسئول بسیج اساتید واحد رودسر و املش، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، رئیس شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مدیر آموزش، مدیر گروه زراعت و اصلاح نباتات، رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، معاون دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را در کارنامه اجرایی خود دارد و اکنون به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان مشغول خدمت است.

عاشوری موفق به انتشار بیش از ۷۰ مقاله در مجلات معتبر علمی و پژوهشی داخلی و خارجی شده و استاد راهنما و مشاور ۲۰ رساله دکتری تخصصی، راهنمایی و مشاوره ۵۰ عنوان پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد را به عهده داشته است.

عاشوری با توجه به جایگاه رشته زراعت و اصلاح نباتات در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: گرسنگی و سوءتغذیه کنونی یکی از مشکلات مهم در جهان امروزی بوده و سیاست‌های ضعیف، بهره‌وری پایین و درآمد پایین باعث این مشکلات و چالش‌ها شده است. استفاده نکردن از فناوری‌های جدید برای پیشرفت بهره‌وری در مزرعه و سیستم غذایی، این مشکلات را بدتر می‌کند به‌ویژه مشکلات افراد و خانواده‌هایی که در فقر زندگی می‌کنند.

وی افزود: سلامتی انسان و تأمین انرژی موردنیاز همواره مورد اهمیت بوده و علاوه بر این انسان‌ها در طول زمان در تلاش بوده‌اند تا با صرف هزینه‌های کمتر، تولید بیشتری داشته باشند. کشاورزی مدرن به این هدف جامه عمل پوشاند و انسان از این طریق به مزایای بسیار زیادی ازجمله بهبود مداوم رژیم‌های غذایی، افزایش بهره‌وری نیروی کار، بهبود توزیع غذا و افزایش دسترسی در مناطق با مشکل کمبود غذا دست پیدا کرد. یکی از اهداف مهم رشته زراعت و اصلاح نباتات تربیت دانشجویانی است که بتوانند در راستای خودکفایی محصولات کشاورزی و افزایش بهره‌وری طرح‌ها و ایده‌های مناسبی ارائه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با بیان آموزه‌هایی که علاقه‌مندان به تحصیل در رشته زراعت و اصلاح نباتات باید فرابگیرند، گفت: این رشته یکی از رشته‌های مهندسی کشاورزی بوده و برای افرادی که در مقطع دبیرستان به درس زیست‌شناسی و به‌طور کل علوم گیاهی علاقه داشته‌اند و افرادی که به کار در عرصه‌های کشاورزی و انجام تحقیقات در این زمینه علاقه دارند، مناسب است. از طرف دیگر می‌توان گفت مناسب‌ترین افراد برای این رشته افرادی هستند که بتوانند در آینده در ایجاد مزارع کشاورزی فعالیت کنند و علاقه‌مند به فعالیت در آزمایشگاه و کارهای آزمایشگاهی نیز باشند.

آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته زراعت و اصلاح نباتات در بازار کار

عاشوری با ارزیابی آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته زراعت و اصلاح نباتات در بازار کار عنوان کرد: این رشته دارای ظرفیتی است تا افراد بتوانند به‌صورت آزاد و یا در بخش‌های دولتی فعالیت کنند. به عبارت دیگر در صورتی که فارغ‌التحصیل رشته زراعت و اصلاح نباتات سرمایه کافی برای خرید یک زمین زراعی و سایر امکانات لازم را داشته باشد، می‌تواند یک مزرعه را به‌طور کامل اداره کند و از این طریق کسب درآمد داشته باشد.

وی اضافه کرد: در حالت دوم، فارغ‌التحصیل رشته زراعت و اصلاح نباتات می‌تواند در سازمان‌ها و ادارات دولتی مرتبط جذب شود. ازجمله بخش‌های دولتی که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند جذب شوند عبارتند از: وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ترویج و آموزش کشاورزی، مراکز خدمات کشاورزی در استان‌ها، بخش‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی، برخی قسمت‌های سازمان حفظ نباتات؛ البته شرکت‌های خصوصی فعال در بخش کشاورزی نیز نیروهای خود را برای قسمت‌های فروش و بازاریابی محصولات، مشاور و کارشناس تولید و کارشناس بخش تحقیق و توسعه از بین فارغ‌التحصیلان رشته زراعت و اصلاح نباتات انتخاب می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان درباره استقبال داوطلبان از رشته زراعت و اصلاح نباتات بیان کرد: مهندسی کشاورزی یکی از سریع‌ترین رشته‌های مهندسی در حال پیشرفت بوده و میزان تقاضا برای متخصصان این رشته بسیار بالا است. به همین دلیل دانشجویانی که در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به‌سرعت وارد بازار کار شوند و درآمد بسیار خوبی کسب کنند. نیاز به افزایش بهره‌وری از سیستم‌های تولید محصولات کشاورزی و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی میزان تقاضا را برای استخدام مهندسان کشاورزی افزایش داده و به‌طور کلی، فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی کشاورزی چشم‌انداز شغلی خوبی دارند.

عاشوری ادامه داد: مهندسان کشاورزی می‌توانند در شرکت‌های خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند و در حوزه تخصص خود فعالیت کنند. رشته مهندسی کشاورزی رشته‌ای بسیار جذاب و کاربردی است. این رشته دارای واحدهای عملی بسیار زیادی بوده و به همین دلیل تحصیل در این رشته به هیچ‌وجه کسل‌کننده نیست. دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی از آزادی عمل بسیار زیادی برخوردار هستند و می‌توانند در پروژه‌های مورد علاقه خود به فعالیت بپردازند.

نقش گروه آموزشی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان

وی با تشریح نقش گروه آموزشی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت دانشجویان توضیح داد: نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا از گذشته تاکنون بشر برای تأمین منابع غذایی خود کاشت و برداشت مواد کشاورزی را انجام می‌داده و اکثر کشورهای در حال توسعه زندگی خود را از کشاورزی می‌گذرانند؛ بنابراین کشاورزی می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند. این روزها اهمیت این رشته با افزایش جمعیت و بروز خشکسالی و بی‌آبی‌های فراوان بیشتر محسوس بوده و متخصصان این حوزه به دنبال راه‌های جایگزین و مناسب برای افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول با استفاده از کمترین میزان آب هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران جزء کشورهای نیمه‌خشک جهان بوده و کمبود منابع آبی منجر به بروز مشکلاتی در تولید محصولات کشاورزی است با تربیت متخصصان زراعت در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانیم میزان بهره‌وری در واحد سطح زمین‌های کشاورزی را افزایش دهیم. فارغ‌التحصیلان رشته زراعت و اصلاح نباتات در دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان‌ها و ادارات مختلف مشغول به‌کار بوده و از مدیران متخصص به شمار می‌روند.

برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام