معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

نوشته شده توسط محمد شیدایی دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۰ ساعت ۱۱:۲۱ - گروه خبری اجتماعی - مکان : گيلان لاهیجان

معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست



درود بر مردم ایران زمین

در این سری از برنامه های " تلویزیون سبز " قصد داریم جهت رفاه حال عزیزانی که قصد ادامه تحصیل درآموزش عالی کشور رو دارند، یک سری از رشته های تحصیلی خاص دانشگاه های کشور را معرفی کنیم.

در این برنامه این حقیر با توجه به تخصص و مدرک تحصیلی خودم، قصد دارم یکی از جذاب ترین و حیاتی ترین رشته های تحصیلی کشور که ضامن بقاء جمعیت فعلی و نسل های بعدی است  به شما معرفی کنم:                معرفی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

(Environmental Science and Engineering)

در سال هاي اخير كه بحث حفاظت از محيط زيست و اهميت آن در زندگي انسان ها بيشتر مطرح و شناخته شده است، رشته های مرتبط با محیط زیست از جمله رشته علوم و مهندسی محیط زیست ، اهمیت بیشتری پیدا کرده . این رشته دریکی از رشته های زیرشاخه گروه تجربی، یعنی شاخه علوم منابع طبیعی قرار داره

و هدف از شکل گیری و ارائه این رشته

اطمینان از پایداری توسعه اجتماعی

و استفاده از منابع طبیعی خصوصاً آب، خاک و هوا  

و تربیت کارشناسان و متخصصانیه که بتونند از منابع موجود به خوبی حفاظت کرده و محیط زیست مناسبی را برای نسل انسان و سایر موجودات فعلی و آینده فراهم بیارن.

دانشجویان در طول مدت تحصیل خودشون با مسایل و مشکلات محیط زیست، راه های نگهداری محیط زیست، ارتباط گیاهان و جانوران و… آشنا میشن و با استفاده از این دانش ها به حفاظت و حمایت از محیط زیست و حل مشکلات اون می پردازند.

در واقع مهارت‌های فنی که مهندسان محیط زیست  فرا می‌گیرن،  

برای توسعه استراتژی‌ها و فناوری‌هایی درمان

و محافظت از کیفیت هوا، آب و زمین استفاده می‌شوند.

در ابتدا در ایران  مباحث زیست محیطی در دل رشته های دیگر تدریس می شد

اما با گسترش روزافزون و چشم گیر این علم در جهان و بطبع کشور ما ،

این رشته با عنوان "علوم و مهندسی محیط زیست" با داشتن جایگاه یک رشته کاربردی و بسیار مهم در کشور،  هم اکنون در دانشگاه های کشور تدریس میشه.

و با توجه به مشکلات عدیده ای که برای محیط زیست ایران نظیر خشکی تالاب ها، دریاچه ها، آلودگی هوا، فرسایش شدید خاک در سطح کشور و بروز پدیده هایی مانند بیابان زایی، وجود داره، این رشته تحصیلی می تونه به نوبه خود بسیار موثر و  پرکاربرد باشه.

از طرف دیگه با توجه به گستردگی دامنه فعالیت های رشته مهندسی محیط زیست و ماهیت چند رشته ای بودن آن می توان در فعالیت هایی مانند نقشه برداری، جغرافیا، اقلیم شناسی، کشاورزی و آبخیز داری و …. از علم آن ها استفاده کرد.

رشته علوم مهندسی محیط زیست (EES)  در واقع یک رشته چند رشته ای از علوم مهندسی است که علوم زیستی، شیمیایی و فیزیکی را با انواع رشته های گرایش مهندسی ترکیب می کند. تخصص در حفاظت از محیط زیست و شاخص های زیستی شامل:

 مطالعه گروه های مختلف موجودات نظیر پرندگان، پستانداران، حشرات و زیستگاه های طبیعی آنها، با تمرکز بر درک چالش های بقای آنها و تکنیک های حفاظتی است که ممکن است استفاده شود.

این رشته حوزه های زندگی، علم فیزیکی و زمین را برای مطالعه و رسیدگی به مشکلات محیط زیست و اجرای راه حل های مبتنی بر علم ادغام می کنه.

مهندسان محیط زیست در اموری مانند کنترل آلودگی آب و هوا، مسائل بهداشت عمومی، بازیافت، دفع زباله  و ... مشارکت دارند.

مهندسان محیط زیست همچنین تحقیق و تلاش می کنند تا اثرات باران های اسیدی، گرم شدن کره زمین، گازهای منتشره از خودرو ها و مسائل مربوط به تخریب لایه لایه ازن را به حداقل برسانند.

به طور کلی، مهندسان محیط زیست سیستم ها و راه حل هایی را در رابط بین انسان و محیط زیست طراحی می کنند.

 

درسهای ارائه شده در رشته مهندسی محیط زیست  

دروس پایه :

ریاضیات عمومی – فیزیک عمومی – شیمی عمومی – شیمی آلی – آمار و احتمالات – گیاه شناسی عمومی- اکولوژی – کارتوگرافی – رسم فنی – میکروبیولوژی – ژنتیک – زمین شناسی – جانور شناسی

دروس اصلی :

هواو اقلیم شناسی – اقتصاد عمومی-خاک شناسی – شناخت محیط زیست – هیدرولوژی – جامعه شناسی – مساحی و نقشه برداری- عکس های هوایی – حفاظت خاک – درختان و درختچه های ایران – آشنایی با رایانه – گیاهان آبزی – شناسایی گیاهان مرتعی – مبانی سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی

دروس تخصصی الزامی :

بوم شناسی مهره داران – مبانی مدیریت حیات وحش – زیست شناسی و شناخت حیوانات شکاری – حقوق و مدیریت محیط یست – اکولوژی دریاها – فنون و مدیریت حیات وحش – آلودگی هوا – انسان و محیط زیست – مناطق حفاظت شده پارکهای ملی و جنگلی – پارکداری – طراحی و مهندسی پارکهای ملی و جنگلی – آلودگی آب و خاک – زیست شناسی حفاظت – جلسه بحث – پروژه

دروس تخصصی انتخابی :

محیط زیست و کشاورزی – بهسازی طبیعت و حفظ محیط زیست – بوم شناسی سیمای سرزمین -تاکسیدرمی – ماهی شناسی – آبزی پروری – جنگل شناسی عمومی – ترویج و آموزش منابع طبیعی – آبزیان – ژئومورفولوژی – جاده سازی – طرح آزمایشات کشاورزی – فیزیولوژی جانوری – مدیریت مواد زائد و جامد – جنگلداری – بوم شناسی تالاب ها – مرتعداری – کارآفرینی عمومی-فضای سبز شهری – اکوتوریسم – دوزیستان و خزندگان ایران – پرنده شناسی – لیمنولوژی عمومی .

دروس تخصصی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

طراحی و مهندسی پارک ها ، فنون و مدیریت حیات وحش ، آلودگی های محیط زیست ، پارکداری

رشته های مرتبط با محیط زیست :

کشاورزی- شیمی- شیلات – عمران- مکانیک- هنر- زمین شناسی – پزشکی – زیست شناسی – هواشناسی – ریاضی و آمار- فیزیک – نفت – کامپیوتر – صنایع – جغرافیا -آبیاری و …

توانایی های لازم در رشته علوم و مهندسی محیط زیست

دانشجویان و داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته علوم و مهندسی محیط زیست را دارند باید از توانایی های مرتبط با این رشته اطلاع کافی داشته باشند و بعد نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند. برخی از این توانایی ها عبارتنداز:

1 - داشتن علاقه به محیط زیست و طبیعت

2 - ذهن فعال

3 - توانایی تجزیه و تحلیل بالا

4 - علاقمندی به دروس پایه

آینده شغلی رشته علوم و مهندسی محیط زیست

فارغ التحصیلان رشته علوم و مهندسی محیط زیست می توانند با توجه به رشته تحصیلی خود به فعالیت بپردازند ارگانهای مرتبط جهت اشتغال این فارغ التحصیلان عبارت است از:

سازمان حفاظت محیط زیست    -   آموزش و پرورش   

ادارات جهاد کشاورزی – منابع طبیعی – شهرداری و فرمانداری – هواشناسی – جنگل بانی- - راه و ترابری- مسکن و شهرسازی-

شرکت ها و صنایع : نفت- لوله سازی –  فولاد –  ملی حفاری –

اداره و آزمایشگاه های آب و فاضلاب-

 کارخانجات صنایع غذایی.

 

 

 

اندیشـه سبـز، اندیشـه بـرتـر است.

یا توان خودتان را به اندازه توقع خودتان برسانید

و یا توقع خودتان را به اندازه توان خودتان!

دکتر شیدایی هستم ( مشاور تحصیلی و کسب و کار)

در " مرکز مشاوره سبز"  به همراه کهکشانی از اساتید خبره و متخصصین متعهد این استان در کلیه گرایش های تحصیلی دانشگاهی، آمادگی آن را داریم با ارائه مشاوره های علمی و تخصصی در راستای:

"انتخاب رشته و برنامه ریزی تحصیلی از دیپلم تا دکترای تخصصی"

از زاویه دیگر به حل این مشکل شما عزیزان کمک نموده و ضمن جلوگیری از انتخاب های بی هدف، با ارائه برنامه های آموزشی ویژه ضامن ارتقاء تحصیلی و پیشرفت آموزشی و اجتماعی فرزندان  عزیز کشورمان باشیم.

لطفا قبل از انتخاب ،  اطلاعات کامل درباره با رشته تحصیلی مدنظر خودتان را بدست آورید و با امکانات پیرامون  و افق توانمندی و شانس موفقیت خودتان موارد را بررسی نموده و تصمیم نهایی را بگیرید!

 

لطفا جهت مشاوره و برنامه ریزی تحصیلی، فراگیری مهارت های مورد نیاز کسب و کار خود و فرزندانتان با ما تماس بگیرید.

01342338783

09305710181

09371411633

تصاویر خبر
ویدیو خبر
برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام
User Image
آرمان مرادی دوشنبه ۱۴۰۲/۷/۱۰ ساعت ۱۳:۰۲ پاسخ
بسیار عالی بود ،همیشه موفق،پیروز و سرافراز باشید آقای دکتر
User Image
حوریه رستم زاد جمعه ۱۴۰۲/۷/۱۴ ساعت ۰۶:۵۱ پاسخ
آرزوی موفقیت برای شما استاد بزرگوار