تبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است

نوشته شده توسط زهرا صفرزاده چهارشنبه ۱۴۰۲/۴/۲۸ ساعت ۰۹:۴۰ - گروه خبری اقتصادی - مکان : گيلان بندرانزلی

تبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۲۴۰ میلیون دلار رسیده است

به گزارش و  نقل قول از سایت خبری خبرآنلاین : سفیر کشور تاجیکستان در ایران با اشاره به افزایش پنج برابری حجم تبادلات تجاری ۲ کشور طی سه سال اخیر گفت: در سال ۱۴۰۱ حجم تبادلات تجاری ایران از ۵۷ میلیون دلار به ۲۴۰ میلیون دلار رسید.

نظام الدین زاهدی روز دوشنبه در بازدید از منطقه آزاد انزلی گفت: کشورهای ایران و تاجیکستان زبان، فرهنگ، تاریخ و دین مشترک دارند که زمینه همکاری بیشتر را فراهم می کند و این همکاری در اکثر موارد روبه گسترش است.

وی افزود: اولین سفر رئیس جمور ایران به کشور تاجیکستان در دولت سیزدهم کلید خورد و ما از این بستر برای توسعه مبادلات تجاری استفاده می کنیم و این نقطه عطفی در روابط دوستانه ۲ کشور است.

وی حجم تبادلات تجاری ۲ کشور در سال ۱۳۹۹ را ۵۷ میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: این مقدار با افزایش پنج برابری در سال ۱۴۰۱ به ۲۴۰ میلیون دلار رسید . در سفر رئیس جمهور ایران و تاجیکستان این توافق به عمل آمد که حجم تبادلات کشور در آینده نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو برسد.

زاهدی تصریح کرد: باتوجه به ظرفیت های ایران و تاجیکستان گام های خوبی در این مسیر برداشته شده و وظیفه داریم همکاریهای مشترک ۲ جانبه را تقویت کنیم.

سفیر کشور تاجیکستان در ایران گفت: این بستر اکنون فراهم شده اما مهمتر از همه اراده سیاسی رهبران ۲ کشور برای بسط روابط است . در این راستا بسته های صنعتی نو ۲ جانبه‌ای آماده شده و در ۲ سال اخیر ۲۸ بسته سرمایه گذاری بین کشورها به امضا رسیده است.

وی بیان کرد: ضرورت امروز ما تلاش بیشتر برای اجرای مفاد سندهای امضا شده است و باور داریم در دولت های ایران و تاجیکستان در پرتو اراده سیاسی که برای رشد ۲ کشور دارند تلاش بیشتری برای دستیابی افزایش حجم تبادلات تجاری تا دستیابی به هدف ۵۰۰ میلیون یورویی خواهند داشت.

وی تاکید کرد: برای ۲ کشور همزبان باید دورنمای بهتر و بیشتری در نظر بگیریم و تمام حوزه های همکاری را مورد بررسی قرار دهیم .

زاهدی ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی را نشان از جدیت مسئولان برای توسعه فعالیت های تجاری دانست و افزود: فعالان اقتصادی تاجیکستان باید بهره کافی را از این ظرفیتها ببرند. ما در حوزه فناوریهای جدید باید از امکانات موجود بهره‌مند شویم و همکاریها را تسریع ببخشیم .

وی این سفر را برای افزایش آگاهی بیشتر از ظرفیتهای منطقه آزاد انزلی بسیار موثر اعلام کرد و یادآور شد: کشور تاجیکستان پنج منطقه آزاد دارد که در جوار مرزها واقع شده اند و امتیازات زیادی را در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار می دهند.

وی گفت: اولین قدم در همکاری های ۲ جانبه برقراری ارتباط بین مناطق آزاد کشورتاجیکستان و منطقه آزاد انزلی است تا آگاهی لازم از ظرفیتها و توانمندی های مناطق حاصل شود.

سفیر کشور تاجیکستان از سرپرست منطقه آزاد انزلی خواست در قالب هیاتی به آن کشور سفر کرده و در همایش های تجاری آن کشور که پیش از سفر آیت الله رئیسی به تاجیکستان برگزار می شود شرکت کنند .

زاهدی به علاقمندی کشور تاجیکستان برای بهره گیری از پیشرفتهای دولت ایران نیز اشاره کرد و گفت: این حق کشورماست که از پیشرفتهای کشور دوست و برادر و به تعبیر مقام معظم رهبری کشور خویشاوند بهره مند شویم و برای گسترش این همکاریها تلاش بیشتری داشته باشیم.

فعالان تاجیک برای ساخت اسکله در بندر کاسپین مشارکت کنند.

سرپرست منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار به سفیر تاجیکستان پیشنهاد داد : باتوجه به آنکه تاجیکستان مرز آبی ندارد از ظرفیت ساخت اسکله در بندر کاسپین و پسکرانه هفت هکتاری آن مشارکت کند.

اکبر نیازی اظهار داشت: کشورهای ایران و تاجیکستان به لحاظ نزدیکی فرهنگی و زبانی که دارند می توانند مراودات مالی، اقتصادی و فرهنگی بسیاری داشته باشد و این مراودات باید تقویت شود.

وی با اشاره به مزیت های منطقه آزاد انزلی در بخشهای ، بندری ، تجاری، صنعتی و گردشگری، گفت: مبادلات کالا از بنادر کاسپین و انزلی به سهولت انجام می شود و مشوق هایی برای بازرگانان و تجار خارجی ازجمله انبارداری و سایر موارد در نظر گرفته شده که در ترانزیت و حمل و نقل کالا موثر است.

وی تصریح کرد: منطقه آزاد انزلی به علت نزدیکی به دریا، جنگل و تالاب از جاذبه های گردشگری ایران محسوب می شود و مردم زیادی از داخل و خارج از کشور برای دیدن این مواهب طبیعی به استان گیلان و منطقه آزاد انزلی سفر می کنند.

نیازی اضافه کرد: بنادر انزلی و کاسپین و شهرک های صنعتی انزلی فرصت خوبی در بخش های صادرات و واردات در اختیار تجار و بازرگانان تاجیکستان قرار می دهد .

وی با اشاره به ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی گفت: این فرصت در اختیار فعالان اقتصادی قرار داده شده که از آن در بخش صادرات مجدد استفاده کنند . کشور تاجیکستان نیز می تواند کالاهای مورد نیاز خود را با ثبت شرکت در این منطقه تولید کند.

نیازی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ شرکت خارجی در این منطقه ثبت شده که ۴۰ درصد آنها فعال هستند، گفت: اختیارات کلیه دستگاههای اجرایی به مدیر عامل سازمان منطقه آزاد واگذار شده که بخش های صدور مجوزها، پایان ساخت، غذا و دارو محیط زیست و ثبت شرکتها و گمرک را بدون نیاز به بروکراسی سرزمین اصلی انجام می دهد.

وی گفت: منطقه آزاد انزلی یکی از بزرگترین بازارهای تجاری منطقه را دارد و فعالان اقتصادی می توانند از ظرفیت ۸۰ هزار متر مکعبی مخازن روغن ، ۴۵ هزار متر مکعبی سیلو و بیش از ۷۰ هزار متر مربعی انبارهای سرپوشیده بندر کاسپین استفاده کنند .

نیازی پیشنهاد داد : باتوجه به آنکه تاجیکستان مرز آبی ندارد از ظرفیت ساخت اسکله در بندر کاسپین و پسکرانه هفت هکتاری آن مشارکت کند و صادرات را از این منطقه به کشورهای عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند.

انزلی_._تاجکستان_._ایران_._تجارت_._دلار_ گيلان بندرانزلی اقتصادی
تعداد بازدید صفحه : 41
برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام