پروژه سدسازی ترکیه قاتل

نوشته شده توسط خبر نگار سبز جمعه ۱۴۰۱/۶/۱۱ ساعت ۲۱:۲۹ - گروه خبری محیط زیست - مکان : گیلان لاهیجان

پروژه سدسازی ترکیه قاتل

 

سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست گفت: تاثیرات سوء "پروژه گاپ" ترکیه در ایران و به خصوص تالاب هورالعظیم بسیار زیاد است و برای مقابله با آن نیاز به دیپلماسی قوی در زمینه آب داریم.

 صبح امروز نشست روز جهانی تالاب‌ها با حضور معاونت‌های دریایی سازمان محیط زیست به صورت آنلاین در اتاق کنفرانس سازمان محیط زیست برگزار شد. دکتر مجتبی ذوالجودی, سرپرست معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست, در رابطه با روز جهانی تالاب‌ها بیان کرد: روز جهانی تالاب از سال 1997 میلادی, هر ساله روز دوم فوریه, همزمان با کنوانسیون رامسر(پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آن‌ها) که در سال 1971 به امضا رسید, برگزار می‌شود و این افتخاری برای کشور ماست که این مهم برای نخستین بار در جهان, در کشور ما اتفاق افتاده است

وی توضیح داد: تالاب هورالعظیم هم تغذیه داخلی دارد و هم تغذیه خارجی؛ بخشی از نیاز آبی این تالاب که باید از داخل تغذیه شود توسط وزارت نیرو تامین شده است و برای پیگیری حق‌آبه خارجی این تالاب نیز نیاز به رایزنی با کشورهای عراق و ترکیه هستیم.

 سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست ادامه داد: تاثیرات سوء پروژه سدسازی ترکیه موسوم به "پروژه گاپ" در ایران و به خصوص تالاب هورالعظیم بسیار زیاد است و سد ایلیسو که که از ورود 56 درصد از آب دجله به عراق جلوگیری می‌کند, خطری برای کل منطقه محسوب می‌شود. برای پیگیری پروژه گاپ کشور ترکیه نیاز به دیپلماسی آب داریم که وزارت نیرو و وزارت امور خارجه متولی انجام آن هستند و سازمان محیط زیست نیز تا رسیدن به عملکرد مطلوب بر روند کار آن‌ها را نظارت می‌کند.

 ذوالجودی در موضوع حق‌آبه تالاب هامون توضیح داد: متاسفانه سد کمال‌خان در کشور افغانستان, تامین حق‌آبه این تالاب را دچار چالش کرده است و وزارت امور خارجه و وزارت نیرو پیگیری تامین نیاز آبی این تالاب از مقامات کشور افغانستان هستند. مقامات افغانستان باید بدانند که عدم آبگیری هامون علاوه بر ایران, افغانستان را هم دچار مشکل خواهد کرد.

 وی بارش‌های اخیر در کشور را در آبگیری برخی تالاب‌ها موثر دانست و ادامه داد: برخی از تالاب‌های ما مانند تالاب جازموریان که نیاز آبی آن‌ها توسط بارش‌ها تامین می‌شود با بارش‌های فصل زمستان آبگیری شدند و امیدواریم که در صورت ادامه داشتن این بارش‌ها تا آخر زمستان اتفاقات بهتری در تالاب‌های کشور بیافتد.

 سرپرست معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در رابطه با عدم همکاری وزارت نیرو در تامین حق‌آبه تالاب‌ها, خاطرنشان کرد: برای تامین حق‌آبه تالاب‌ها نیاز به همراهی این وزارت‌خانه داریم و امیدواریم در نتیجه جلساتی که با مسئولین وزارت نیرو داشته‌ایم, این مهم به نحو شایسته‌ای ممکن شود.

برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام