طرح جمع آوری و تفکیک زباله از مبدا در روستای دافچاه با مشارکت مردمی و همت دهیاری قابل اجرا است.

نوشته شده توسط مهرداد نوروزی دافچاهی شنبه ۱۴۰۱/۶/۱۲ ساعت ۰۴:۴۰ - گروه خبری محیط زیست - مکان : گیلان خمام

طرح جمع آوری و تفکیک زباله از مبدا در روستای دافچاه با مشارکت مردمی و همت دهیاری قابل اجرا است.

همه ما روزانه شنونده خبرهای نا امید کننده فراوانی در زمینه محیط زیست هستیم: بحران انرژی، بحران آب، آلودگی هوای کلانشهرها، افزایش نگران کننده تولید زباله و... به گفته نایب رئیس صنایع بازیافت ایران، روزانه 50 میلیون کیلو زباله خانگی توسط شهروندان ایرانی تولید می شود و تنها 5 درصد زباله های کشور بازیافت می شود.
 
این در حالی است که مردم اکثر کشورهای جهان از چند سال پیش به اهمیت تفکیک زباله ها در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها پی برده و تا حد ممکن در طرح تفکیک زباله از مبدا مشارکت می کنند.
 
اما در خصوص روستای دافچاه بعلت نبود بودجه و اعتبار کافی در دهیاری جمع آوری زباله انجام نمی شود.
 
 راه حل موجود معامله برد برد است که میتوان با کمی بینش زیست محیطی از اثربخشی این طرح دفاع کرد.
 
در این طرح که به همت شورا و دهیاری و مشارکت مردم بستگی دارد میتواند در آینده نزدیک مورد توجه مسئولین سایر روستاها قرار گیرد.
 
ابتدا دهیاری در یک فراخوان عمومی از افرادی که دارای خودرو وانت یا نیسان هستند دعوت بعمل می آورند و موضوع را این چنین عنوان می کنند که : ما قصد جمع آوری زباله ها تر و خشک ساکنین روستا را داریم و در این موضوع نه هزینه ای پرداخت میکنیم و نه هزینه ای دریافت میکنیم ولی در ازای این همکاری یک قرارداد یکساله با شما نوشته خواهد شد که شما تا یک سال مسئول جمع آوری تمامی زباله ها تر و خشک ساکنین روستا هستید.
 
در ادامه کسانی که دارای خودرو وانت یا نیسان هستند میتوانند در این طرح اشتغال روستایی شرکت کنند  و پس از جمع آوری زباله ها خشک مانند،آهن،پلاستیک و زباله ها تر بصورت کمپوست در شرکت های بازیافت شهرستان رشت به فروش رسانند و حتی سبب اشتغال زایی  2 نفر دیگر در روستا شوند.
 
اما موضوعی که ممکن است جای بحث باشد محل دپو شدن زباله ها است که باید با توافقی که از سوی دهیاری و افراد متقاضی می شود مکانی انتخاب شود که در آینده موجب بحران های زیست محیطی دیگر برای همسایه ها و روستا نشود.
 
کسانی که قصد همکاری با دهیاری در این طرح را دارند باید توجه کنند شرکت هایی هستند تمامی زباله ها دپو شده شما را به صورت واحد کیلو به قیمت روز خریداری میکنند بنابراین نسبت به فروش زباله تردیدی نداشته باشید.
 
نکته مهم : پس از تحقیق شورا و دهیاری و همت برای عملی شدن این طرح باید از ساکنین آماری گرفته شود که آیا شما مشکل جمع آوری زباله را دارید یا خیر ؟
تا دهیاری متوجه نیاز روستا در این قضیه باشد و هم برای کسانی که میخواهند در این طرح شرکت کنند توجیح افتصادی وجود داشته باشد.
 
پیشنهاد موثر: متقاضیانی که قصد اجرا این طرح را دارند پیشنهاد می شود بعد از تحویل گرفتن زباله تفکیک شده خشک یا تر برای تشویق ساکنین روستا یک عدد شوینده به منازل داده شود.
 
شايد همه اين صحبت‌ها منطقي به نظر بيايند ولي حقيقت اين است كه پيشرفت يك جامعه در وهله نخست به عملكرد شهروندان آن بستگي دارد. براي اين‌كه بتوانيم تغييري در ديگران ايجاد كنيم بايد از خودمان شروع كنيم.
 
لذا اميدواريم با اجراي طرح جمع آوری و تفكيك زباله و خروج زباله از روستای دافچاه محيط زيست سالمي را براي خود و آيندگان به ارمغان آوريم.
مهرداد نوروزی دافچاهی
 (کارشناس محیط زیست)

برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام