شوری خاک و کشاورزی

نوشته شده توسط خبر نگار سبز یکشنبه ۱۴۰۱/۶/۱۳ ساعت ۱۰:۰۱ - گروه خبری محیط زیست - مکان : گیلان لاهیجان

شوری خاک و کشاورزی

 کنترل آلودگی خاک بسیار مهم است زیرا میکروارگانیسم‌ها به‌طور مداوم برای حفظ اکوسیستم ما از بین می‌روند و مدیریت بد خاک بر زندگی زیر زمین تاثیر می‌گذارد. خاک خانه بیش از ۲۵ درصد زندگی گیاهی کره‌ زمین است و ۹۵ درصد غذای ما از خاک تامین می‌شود. کیفیت و کمیت میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات‌ غذایی نیز به سلامت خاک بستگی دارند. همچنین کیفیت خاک به مبارزه با تغییرات آب‌وهوا و گرم شدن کره‌ زمین کمک می‌کند.

همه می‌دانیم که بدون خاک، انسان در سراسر جهان درمانده است و به سختی به زندگی آرام و شاد توسعه محور، قابل‌قبول، مقرون‌به‌صرفه و سودآور بر مبنای پایدار فکر می‌کند. خاک، به ویژه خاک حاصلخیز، نقش مهمی در ایجاد و حفظ امنیت‌ غذایی پایدار برای انسان دارد. خاک برای زندگی بر روی زمین اساسی اما فشار انسان بر منابع خاک در حال رسیدن به مرزهای بحرانی است و مدیریت دقیق خاک یکی از عناصر ضروری محسوب می‌شود بنابراین حفظ حاصلخیزی پایدار خاک نه تنها برای حال حاضر بلکه برای آینده بهتر طبیعت مطلوب ما بسیار حیاتی است.

روز جهانی خاک (WSD) هر ساله در ۵ دسامبر (۱۴ آذرماه) به‌عنوان فرصتی برای تمرکز بر اهمیت خاک سالم، مبارزه با شور شدن خاک، تشویق جوامع به بهبود سلامت خاک و حمایت از مدیریت پایدار منابع خاک است. این روز توسط اتحادیه بین‌المللی علوم‌ خاک (IUSS) در سال ۲۰۰۲ نام‌گذاری شد و موضوع امسال متوقف‌ کردن شوری خاک و افزایش بهره‌وری خاک است. روز جهانی خاک نقش حیاتی خاک در بقای سیاره زمین را به ما یادآوری می‌کند.

نمک‌ها به‌طور طبیعی در خاک و آب وجود دارند و ممکن است از اکوسیستم‌های غنی حمایت کنند. با این حال، تخریب خاک زمانی رخ می‌دهد که نمک اضافی در خاک به دلیل خشکسالی و فعالیت‌های انسانی (آبیاری نامناسب، شهرنشینی و غیره) جمع شود. خصوصا در دیم‌ها، آبیاری برای تولید محصولات کشاورزی ضروری است اما شور شدن به دلیل آبیاری نامناسب به معضلی جدی تبدیل شده است و به‌عنوان یکی از مهمترین مشکلات امنیت‌ غذایی جهان و مدیریت پایدار منابع خاک شناخته می‌شود.

شوری و غرقاب‌شدن شدن خاک فرآیندهای اصلی تخریب خاک هستند که اکوسیستم را تهدید می‌کنند و به‌عنوان یکی از مهمترین مشکلات در سطح جهانی برای تولید محصولات کشاورزی، امنیت‌ غذایی و پایداری در مناطق خشک و نیمه‌خشک شناخته می‌شوند.

برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام