امیکرون جان چه کسانی را بیشتر تهدید می‌کند؟

نوشته شده توسط خبر نگار سبز شنبه ۱۴۰۱/۶/۱۲ ساعت ۱۶:۰۳ - گروه خبری علمی - مکان : گیلان لاهیجان

امیکرون جان چه کسانی را بیشتر تهدید می‌کند؟

امیکرون جان چه کسانی را بیشتر تهدید می‌کند؟

ویروس امیکرون در بیش از ۳۸ کشور دنیا گزارش شده است و این ویروس سلامت برخی افراد را بیشتر تهدید می‌کند

شیوع سریع این سویه ویروس ناشی از مسری بودن آن از یک جهت و توانایی آن در فرار از سیستم ایمنی بدن از جهت دیگر است، هر چند میزان تأثیر هر کدام از این عوامل هنوز به قطعیت تعیین نشده است.

سرعت سرایت امیکرون چقدر است؟

پگاه لَرکی، متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سازمان جهانی بهداشت، گروه مشاوران فنی سازمان بهداشت جهانی که تکامل ویروس کرونا را رصد می نمایند و اثر جهش های جدید ویروس را بر روی عملکرد و رفتار آن بررسی می کنند، سویه جدیدی را که در تاریخ ۲۴ نوامبر امسال توسط آفریقای جنوبی معرفی شد، را یک واریانت نگران کننده اعلام کردند. این واریانت که اومیکرون Omicron نامیده می شود علاوه بر جهش های جدید حامل جهش هایی مشابه واریانت های آلفا، بتا، گاما و دلتا نیز می باشد و در مجموع به عنوان پنجمین واریانت نگران کننده شناخته می شود.

متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ظاهرا تخمین های اولیه حاکی است اومیکرون حدود ۵۰۰ درصد (۵ برابر) قدرت سرایت بیشتری نسبت به سویه ووهان دارد که این عدد برای سویه دلتا ۷۰ درصد (کمتر از ۲ برابر) بوده است. انگلستان نیز این واریانت را در لیست تحت بررسی جدی خود قرار داده و کلیه پروازهای خود از و به افریقای جنوبی و کشورهای همسایه آن را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

شیوع امیکرون در جهان چه میزان نگران کننده است؟

مدیر پژوهشی سازمان نظام پزشکی کشور افزود: هرچند سرعت هرچند سرعت انتقال واریانت اومیکرون و همچنین میزان عفونت مجدد در بین مبتلایان قبلی و واکسینه شده ها بیشتر به نظر می رسد اما خوشبختانه شدت بیماری بسیار کم است و چه بسا اگر نهایتا اثبات شود که رفتار و رویه واریانت اومیکرون همین است چه بهتر که بر واریانت های قبلی غلبه کند تا با آسیب کمتر به ایمنی جمعی در جهان نزدیک شویم به شرطی که بعدا عوارض بلند مدت یا تاخیری جدی برای آن کشف نشود، کما اینکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که بهتر است جهان عکس العملی معقول و در حد اومیکرون از خود نشان دهد.

احتمال ورود امیکرون به ایران وجود دارد

وی با اشاره به اینکه بعید نیست واریانت اُمیکرون در بسیاری از کشورها حتی ایران ورود پیدا کرده باشد، گفت: توصیه می‌شود که همه افراد واکسینه شوند و حتی افراد سالمند و بیماران خاص و زمینه‌ای دُز بوستر را دریافت کنند. هر چقدر بتوان میزان آنتی بادی ویروس کووید را در بدن افزایش دهیم می‌توان میزان مبارزه با ویروس را افزایش داد بنابراین توصیه می‌شود علاوه بر واکسیناسیون همگانی و دریافت دُز بوستر با توجه به شیوع واریانت جدید، پروتکل‌های بهداشتی به صورت دقیق رعایت و از هرگونه بی‌تفاوتی و عادی انگاری پرهیز شود.

وی اظهار کرد: باید نظارت‌مان بیشتر شده، پایش ژنتیکی کووید را افزایش داده و توجه بیشتری به شرایط کووید ۱۹ در دنیا داشته باشیم و اجازه ندهیم که اتفاقاتی که در پیک‌های چهارم و پنجم برایمان رخ داد، در پیک دیگری با اُمیکرون تکرار شود. جدای از اُمیکرون، تا زمانیکه سطح واکسیناسیون‌مان را بالا نبریم، ‌بازگشایی‌های همزمان توصیه نمی‌شود. در حال حاضر باید بالای ۹۰ درصد جامعه علیه کرونا واکسینه شوند.

ناجی گفت: جدای از اینکه یک واریانت چقدر می‌تواند از سیستم ایمنی فرار کند، اما در هر صورت واکسن‌هایمان را کاملا بی‌تاثیر نکرده است. در عین حال افراد سالمند و کسانیکه به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، فورا به دز بوستر نیاز دارند. بعد هم تکمیل واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۲ سال است که به سرعت دز دوم هم برای آنها تزریق شود.

برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام