تندیس ویژه جشنواره ملی ماهیان خاویاری به لاهیجان رفت

نوشته شده توسط محمد سیفی شنبه ۱۴۰۱/۴/۲۵ ساعت ۱۰:۰۲ - گروه خبری محیط زیست - مکان : گیلان لاهیجان

تندیس ویژه جشنواره ملی ماهیان خاویاری به لاهیجان رفت

تندیس ویژه جشنواره ملی ماهیان خاویاری به لاهیجان رفت

تجلیل از مرکز تحقیقات علوم شیلاتی دکتر کیوان

مرکز تحقیقات علوم شیلاتی دکتر کیوان چمخاله به دلیل توفیق در استحصال خاویار در هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری تندیس ویژه جشنواره را صید کرد.

به گزارش خبرنگار سبزاز پایگاه خبری ایرانیان سبز، مرکز تحقیقات علوم شیلاتی دکتر کیوان چمخاله دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری به‌عنوان نخستین مرکز واحد دانشگاهی که موفق به استحصال خاویار شد، تجلیل و لوح قدردانی و تندیس ویژه جشنواره را دریافت کرد.

رئیس مرکز تحقیقات علوم شیلاتی دکتر کیوان چمخاله دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این‌باره اظهار کرد: در هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری که در تهران به همت سازمان شیلات ایران و با حمایت معاون وزیر جهاد کشاورزی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، فعالان عرصه تولید و تکثیر ماهیان خاویاری و صنایع وابسته حضور داشتند.

علی صادق‌پور اضافه کرد: حضور سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی و قائم‌مقام وی در ستاد فرماندهی امنیت غذایی، محسن کاظمینی کاردار سفارت عمان و جمع کثیری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مرتبط با تولید و تکثیر ماهیان خاویاری و نیز سخنرانی علمی استفان آندر، مسئول سیاست‌گذاری اتحادیه اروپا در زمینه سلامت و امنیت غذایی بر غنای همایش افزود.

وی گفت: مرکز تحقیقات علوم شیلاتی دکتر کیوان چمخاله دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این همایش با داشتن غرفه به ارائه دستاوردهای خود پرداخت که با استقبال حاضران مواجه شد و وزیر جهاد کشاورزی نیز از آن بازدید کرد.

استحصال خاویار از تاس ماهی سیبری روز یکشنبه هفتم فروردین ۱۴۰۱ در مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان انجام شد. خاویار از تاس ماهی استرلیاد هم روز پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ استحصال شد.

خرداد سال گذشته همزمان با پایان فازهای مطالعاتی، فرآوری چرم با پوست ماهیان خاویاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با هدف ارتباط بیشتر علم و صنعت انجام شد.

با توجه به امکانات سخت‌افزاری مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان دانشگاه آزاد لاهیجان و قابلیت انجام پروژه‌های تحقیقاتی در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تحقیقات مشترک با سازمان‌های اجرایی، اعضای هیئت علمی متخصص و شاخص در طیف وسیعی از علوم مرتبط با شیلات در این مرکز مشغول ارائه خدمات و فعالیت هستند.

همزمان با پرورش گونه‌های مختلف ماهیان خاویاری و تولید فیله گوشت که به‌صورت عرضه تازه و منجمد ارائه شده، علاوه بر خاویار استحصال شده از دو گونه ماهی «استرلیاد» و «سیبری»، فرآوری پوست این ماهیان با هدف تولید چرم ماهی انجام شده است.

افزایش و تنوع بخشی فعالیت واحد فناور فرآوری، ساخت چرم ماهیان خاویاری دانشگاه آزاد لاهیجان و محصولات مختلف مانند دستبند، کیف پول و کیف گوشی موبایل از اولویت‌های این دانشگاه است. چرم ماهیان خاویاری نیز دارای ارزش بالای صادراتی است و اکنون بزرگ‌ترین چرم فرآوری شده فیل ماهی پرورشی در این مرکز صورت گرفته و به‌زودی فرآیند تدوین و تصویب استانداردهای چرم ماهی برای نخستین‌بار در کشور توسط محققان این مرکز آغاز می‌شود.

تصاویر خبر
ویدیو خبر
برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام