یادروز حافظ

نوشته شده توسط امیرحسین غبرائی پنجشنبه ۱۴۰۲/۷/۲۰ ساعت ۰۸:۰۳ - گروه خبری فرهنگی - مکان : گيلان لاهیجان

یادروز حافظ

به گزارش امیرحسین غبرائی، خبرنگار سبز از پایگاه خبری ایرانیان سبز:

در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد مرکز حافظ­‌شناسی، برای بزرگداشت شعر و اندیشه‌ی حافظ، بیستم مهرماه با عنوان «یادروز حافظ» نام‌­گذاری و در تقویم ملی ایران ثبت شد.

از آن سال تاکنون، در این روز (بیستم مهرماه) در شیراز مراسم یادروز حافظ در بخش‌­های مختلف آیین گشایش، نشست علمی، برنامه‌­های جنبی و… برگزار و یکی از بزرگ­ترین رویدادهای علمی‌فرهنگی کشور قلمداد می­‌شود. تاکنون در این نشست‌­ها بزرگ­ترین حافظ‌­پژوهان ایران و جهان‌، گرد هم آمده­‌اند و دیدگاه­‌ها و پژوهش‌های تازه‌ی خود را در موضوع شعر و اندیشه‌ی حافظ ارائه داده­‌اند.

آیین گشایش در شب نوزدهم مهرماه و در آرامگاه حافظ، با حضور مقام‌های بلندمرتبه‌ی رسمی، چهره‌های برجسته‌ی علمی و حافظ‌پژوهان و حافظ‌دوستان برگزار می‌شود.نشست‌های علمی در روز بیستم مهرماه برگزار می‌شود و حافظ‌ پژوهان نظرات و پژوهش‌های تازه‌ی خود با موضوع حافظ را ارائه می‌دهند.

به منظور سامان‌دهی موضوع‌های پژوهشی و نگاه تخصصی به حافظ، هر سال یک موضوع اصلی برای نشست‌های علمی اعلام می‌شود و مقاله‌ها بر محور آن موضوع ارائه می‌شوند. مدیر مرکز حافظ‌شناسی، اعلام کرد که موضوع علمی ویژه برنامه یاد روز حافظ در سال 1402، «حافظ و نیاز امروز بشر» معرفی شده است.

سعید حسام‌ پور، دبیر علمی یادروز حافظ گفت: به‌دلیل برگزار نشدن مراسم علمی یادروز حافظ در مهر ۱۴۰۱، مرکز حافظ‌شناسی تصمیم گرفت همان موضوع علمی سال گذشته را برای یادروز حافظ درسال ۱۴۰۲ تجدید کند. 

او افزود: این مرکز، پژوهشگران، حافظ‌پژوهان و همه‌ علاقه‌مندان را به توجه و تمرکز بر موضوع «حافظ و نیاز امروز بشر» (نسبت شعر حافظ با نیازهای امروز انسان) فرا می‌خواند تا در یادروز حافظ از یافته‌های علمی و پژوهشی خود برای مخاطبان سخن بگویند.

برای ثبت نظر خود باید وارد سایت شوید ورود یا ثبت نام